fredag 23 december 2016

Om oss

Jag har inte ätit djur sedan jag var 14 år. Då handlade det mest om djurrättsaktivism och snygga äldre djurrättsaktivistkillar, men inte så mycket mer än så.
Numera vet jag att det även handlande om tonårsrevolt och eget identitetssökande samt önskan av att tillhöra en grupp när man samtidigt på något sätt försökte sticka ut ur mängden. Jag lyckades nog med det, dom flesta i skolan tyckte att vi var mer eller mindre skumma freaks. Men samtidigt föddes någon grundläggande del av mig, ett litet tankefrön som såddes, strävan efter ett mer naturnära och hållbart liv, trots att jag inte kunde formulera den tanken i mina unga år, utan inser det så här 20 år senare.

Jag äter fortfarande inte kött, men orsakerna har ändrats under åren. Numera är det ett främst ekologiskt val, dock väger modern djurhållning tungt när jag tänker på orsakerna till min diet. Jag kan inte titta på filmer om djurindustrin, då vill jag bara kräkas och mår dåligt hela dagen. Under mina år i Sverige har jag börjat äta mer och mer ekologisk mat och har försökt vara hyfsat miljövänlig.

När jag fick barn i mars 2016 fick detta dock helt nya dimensioner. Jag har börjat läsa artiklar och böcker om kemikalier och giftiga ämnen, börjat tänka på mina egna konsumtionsvanor på ett helt nytt sätt. Tänka mer kritiskt. Nu handlar det inte bara om mig själv längre, utan även min lilla son och hans hälsa och framtid. Lyckligtvis har jag även träffat en man som är på samma spår, kanske inte lika frälst som jag, men miljövän samt vegetarian (sedan 14 års ålder!) och vettig vad det gäller konsumtion. Hallelujah för det.

Denna blogg startar jag nu delvis för att jag har ett behov av att möta likasinnade och delvis för att jag vill lära mig nytt och dela med mig av min resa till ett mer hållbart liv ur ett barnfamiljperspektiv. Jag är ingen miljöexpert (än!) och gör säkert en massa dumma misstag (plastpanik! fel referenser! naiv tilltro till populister!) men förlåt mig detta och se mig som en lärling. Jag vill kunna bättre och detta är mitt sätt att göra det. Jag ser fram emot allt som komma skall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar