söndag 25 december 2016

Tankar om bajs och sånt. Dags för potträning!

Hälsningar från pottan! Vi har hållit på med EC (elimination communication) sedan Arvid var två månader. Framgången varierade, men vi har troligen sparat en och en annan blöja på vägen. Och man blir helt oproportionerligt LYCKLIG när bajset hamnar i toaletten/handfatet/badkaret första gången istället för i blöjan, och det tjuter av glädjefanfarer i det stolta mammabröstet. Win win win skulle jag säga; vi slipper byta bajsblöja, han slipper ligga i den och miljön slipper onödiga blöjskräpet. Alla blir glada och världen räddas. Ungefär så.

Min önskan är att han kan bli torr innan två års ålder, men jag vet att det handlar om mognaden. Jag har ändå en tro på att genom att vi visar att bajset ska hamna i toan/pottan så bäddar man inför lyckad potträning. 

Nu är pottan införskaffad och testad med stor nöje. Jag kollade runt lite och valet föll på en ofärgad BecoPotty som är gjort av 100% komposterbart material så du kan gräva ner pottan i trädgården och plantera blommor i den tillsammans med barnet när potträningen är avslutad. Vilken fantastisk rolig tanke! Det ser jag fram emot! 

Pottan känns stabil och gedigen och känns nästan som plast. Den har bra sittkomfort och trevligt utseende. Jag hade även tänkt att vi skulle kunna köpa en begagnad BabyBjörn eller annan plastpotta, men kom snabbt på att jag vill varken ha en begagnad potta (känns nästan som att köpa en begagnad tandborste) eller ha mer plast i mitt hem. Jag ville även stödja BecoPotty så det blev en sådan. Och så nöjda vi är! Priset var helt överkomligt, 179 kr betalade vi. Det enda jag saknar är något slags mjukt material, tex naturgummi då pottan låter väldigt mycket när man ställer det på badrumsgolvet. 

Det skumma är dock att jag hittar knappt någon hemsida på nätet, och pottorna verkar vara slut överallt. Hittade till slut ett litet ställe där dom sålde den färgen jag ville ha (dvs ofärgad) så jag hoppas att dom inte håller på att lägga ner produktionen. Skumt. 

Läs mer här om EC och babypottning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar